آخرین قیمت سکه و طلا و ارز

آخرین قیمت سکه و طلا و ارز

نمایش لحظه به لحظه قیمت، طلا، سکه و انواع ارز در بازار ایران و جهان
آخرین قیمت سکه و طلا و ارز

آخرین قیمت سکه و طلا و ارز

نمایش لحظه به لحظه قیمت، طلا، سکه و انواع ارز در بازار ایران و جهان

ورود چینی ها این بار از پنجره توربین برق/مپنا دولت را منتظر گذاشته

طلا نیوز:  وزارت نیرو برای جبران کمبود کوتاه مدت ظرفیت تولید برق کشور و با وجود کمبود ظرفیت تولید داخل، در حال رایزنی برای کاهش تعرفه واردات توربین های نیروگاهی به کشور است.   

از تقاضای وزارت نیرو برای ورود توربین های چینی خیلی نمی گذرد. اما در همین مدت کوتاه هم وزارت صنعت، معدن و تجارت واکنش نشان داده و هم اعضای اتاق بازرگانی. اعضای کابینه دولت یازدهم با هم قرار گذاشته بودند که واردات هر کالا به کشور فقط و فقط در صورتی انجام شود که تولید آن کالا در داخل کشور امکانپذیر و یا مقدور نباشد. اما حالا وزارت نیرو روی کالایی دست گذاشته که عمده ترین تولید شرکت مپناست.

 

محمدرضا نعمت زاده به عنوان مرد اول صنعت ایران که همواره با واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، مخالف است، این بار هم مخالفت خود را برای ورود توربین های چینی به کشور اعلام کرده اما وزارت نیرو همچنان پافشاری می کند تا برای نیروگاه های در دست احداث به ظرفیت تقریبی 6 هزارمگاوات تعدادی توربین از چین وارد کند. استدلال وزارت نیرو این است که گمرک دو سال پیش بخشنامه اجازه ترخیص توربین های گازی، بخار و بادی را صادر کرده و اکنون که صنعت برق به این تجهیزات نیاز دارد، باید اجازه واردات آن داده شود. در مقابل این تصمیم، مپنا معتقد است با توانایی هایی که در ساخت پره توربین های بادی، گازی و بخار کسب کرده و با سابقه ای که در ساخت تجهیزات نیروگاهی داشته و بیش از 85 درصد ظرفیت نصب شده نیروگاهی شبکه برق کشور را که بیش از 56هزار مگاوات است، ایجاد کرده، توانایی ساخت این نوع توربین را نیز دارد و اگر این فرصت از آنها گرفته شود، مشتری خود را از دست داده و این برای این شرکت که طلب زیادی هم از وزارت نیرو دارد، خوشایند نیست. مدیران مپنا معتقدند شرکتی که ظرفیت تولید سالانه 26 واحد توربین به مجموع ظرفیت 4200 مگاوات را در سال دارد، قطعا می تواند توربین هایی با کیفیت تر از توربین های چینی بسازد، اما ممکن است زمان تحویل آنها با زمان تحویل توربین های چینی 2، 3 ماه تفاوت داشته باشد که آن هم در ساخت پروژه های نیروگاهی به چشم نمی آید. اما نیرویی ها در مقابل می گویند، امسال با افت تولید توربین مواجه بوده ایم.

 

مپنا، نیرو را منتظر گذاشته است

هر چند که وزیر صنعت، معدن و تجارت مخالفت قاطع خود را با واردات توربین های چینی به کشور اعلام کرده، اما احمد دوست حسینی قائم مقام او در گفت و گو با خبرآنلاین انتظار را اصلی ترین دلیل این تصمیم وزارت نیرو برشمرده است. دوست حسینی در این باره گفت: درست است که وزرا و اعضای کابینه با هم قرار گذاشته اند که واردات کالا فقط در صورتی انجام شود که کالای مشابه آنها در داخل تولید نشود، اما به نظر می رسد مپنا وزارت نیرو را منتظر گذاشته و این انتظار آنها را بر آن داشته تا تصمیم به واردات بگیرند.

 

او در پاسخ به این سوال که وزارت نیرو درخواست کاهش تعریفه ورود توربین گازی از 15 درصد را به صفر داده نیز تاکید کرد: این تنها در حد پیشنهاد است و هنوز برای آن تصمیم گیری قطعی نشده است.

 

در مقابل این اظهارنظرها، حمیدرضا صالحی، عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق در گفت و گو با خبرآنلاین اعلام کرد که وقتی کالایی ساخت داخل دارد، حتی به دستور وزیر هم نباید اجازه ورود آن داده شود. وی گفت: "شرکت های برق منطقه ای یا مدیران پروژه ها می توانند به دلایلی اعلام کنند که امکان تحویل کالای مورد نظرشان را در موعد مقرر ندارند و تقاضا برای واردات آن دهند، اما مپنا شرکتی است که در اثر کار با دولت نهم و دهم در معرض ورشکستگی قرار گرفت. البته این شرکت آنقدر بزرگ است که هنوز هم قادر به تولید توربین های بخار و گازی هست و دلیلی برای واردات آنها وجود ندارد."

 

این عضو اتاق بازرگانی تهران بدهی های دولت به مپنا را یکی از دلایل تاخیر در ساخت توربین های مورد نظر وزارت نیرو برشمرد و تاکید کرد: در حال حاضر مپنا حدود 3 تا 4 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد و 1800 میلیارد تومان نیز بابت پول برق باید به این شرکت پرداخت شود. بنابراین باید به این شرکت حق داد. البته ما معتقدیم هم مپنا در شرایطی قرار دارد که می تواند توربین بسازد و هم اینکه قیمتش از توربین های چینی کمتر و کیفیتش بالاتر است.

 

وی ادامه داد: این داستان برای کلید، کابل و ترانسفورماتور هم در صنعت برق تکرار می شود. چون واردکننده با دلار مبادلاتی کالا وارد می کند، در حالی که دلار مبادلاتی برای سازنده نیست و سازنده باید از دلار آزاد برای تهیه مواد اولیه اش استفاده کند.

 

صالحی درباره تقاضای کاهش تعرفه واردات توربین از سوی وزارت نیرو نیز گفت: کسانی که به دنبال کاهش تعرفه هستند، واردکننده ها هستند و به فکر حمایت از ساخت داخل و کاهش تورم و ایجاد اشتغال و مسائل دیگر نیستند. کره، چین و ژاپن برای بهبود وضعیت تولید در داخل کشورشان تعرفه را بالا نگه داشتند. ما هم باید همان طور که وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید دارد، با تعرفه جلوی واردات کالای غیرضروری را بگیریم.

 

وی افزود: به نظر می رسد در شرایطی که خارجی ها وام 2 درصد دریافت می کنند در حالی که تورمشان هم کمتر از 10 درصد است و سازندگان ایرانی وام 28 درصد دریافت می کنند با تورم 40 درصد، واردات به صرفه تر باشد. برای این موضوع دولت باید تصمیم اساسی بگیرد.

 

در مقابل وزارت نیرو نیز از تقاضای خود همچنان دفاع می کند. بنابر بررسی های وزارت نیرو، هم اکنون کشور با کمبود 6 هزارمگاواتی تولید برق مواجه است که این کمبود تا تابستان آینده کشور را دچار خاموشی خواهد کرد. لذا تعلل های مپنا در تولید توربین نمی تواند، مشکل گشای مساله کمبود تولید برق شود. همچنین بازده توربین های تولیدی مپنا 38 درصد و پایین تر از توربین های چینی است.

 

با این وجود مپنایی های هم معتقدند که اگر وزارت نیرو از نیروگاه های سیکل ترکیبی استفاده کند با همین توربین های ساخت مپنا می تواند، بازده بالای 40 درصد را تحصیل کند. گذشته از این مساله تامین قطعات و خدمات پس از فروش، مشکلی است که توربین های چینی می توانند با آن مواجه شوند.

 

در هر صورت وزارت نیرو این بار در حال رایزنی با رییس جمهور برای اخذ مجوز واردات توربین های چینی و کاهش تعرفه واردات برای غلبه بحران کوتاه مدت تولید برق در کشور است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.